Selasa, 20 Januari 2015

Tips Paling Tepat Menghilangkan Penyakit Kanker

Tips Paling Tepat Menghilangkan Penyakit Kanker

Gaya hidup yang tidak sihat di kalangan masyarakat membuat jumlah pesakit kanser diramalkan bakal terus meningkat. Menyedari itu, Kementerian Kesihatan Republik Indonesia tengah berusaha tindakan promotif demi mengurangkan jumlah penghidap penyakit tidak berjangkit (PTM) itu.

Demikian disampaikan Plt Ketua Pengarah Kawalan Penyakit dan Penyehatan Lingkungan, Prof. dr. Agus Purwadianto, dalam acara `Hapuskan Mitos Mengenai Kanker` di Bilik Swabesi Bangunan Sujudi Kementerian Kesihatan Republik Indonesia, Jakarta.

"Kita tahu sebahagian besar jenis kanser disebabkan oleh perilaku. Jangkitan menular seksual (IMS), kanser leher rahim, semua itu meningkat kerana perilaku dari orang itu sendiri," katanya menjelaskan.

Menurut Agus, tidak ada ubat untuk mengatasi perilaku selain mengubah perilaku itu sendiri. Alasan itu yang membuat Kemkes benar-benar perhatian pada usaha promosi kesihatan demi mencegah peningkatan kes.

"Masuk-akses kesihatan, baik dari kerajaan pusat atau kerajaan daerah disampaikan melalui media. Ini merupakan bentuk dari usaha promotif. Kalau dijalani serentak, akan sangat dahsyat kesannya untuk mengubah perilaku kita semua," kata dia menerangkan.

Dalam usaha promotif itu, kata Agus, Kemkes tidak akan membincangkan mengenai risiko kanker. Tapi, bagaimana cara kita dalam menjaga serta memelihara kesihatan serta usaha mengubah pola hidup menjadi lebih baik dan menyihatkan.

0 komentar:

Poskan Komentar